piątek, 12 marca 2010

Tajemnice Gór Świętokrzyskich

Góry Świętokrzyskie położone są w południowo-wschodniej Polsce, w centralnej części Wyżyny Kieleckiej. Po Sudetach są jednym z najstarszych pasm górskich w Polsce.
Święta Katarzyna znajduje się w odległości 23 km od Kielc. A by tam dojechać wyjeżdżamy ze stolicy Województwa Świętokrzyskiego ulicą Sandomierską(droga nr 74). Następnie w okolicach miejscowości Górno skręcamy w drogę nr 752 prowadzącą nas do Świętej Katarzyny. Dość ciężko jest tu znaleźć wolne miejsce parkingowe, wzdłuż dróg znajdują się zakazy zatrzymywania. Z tej miejscowości wychodzi czerwony szlak prowadzący na Łysicę. Jak w każdym parku narodowym także tu należy wykupić bilety, są one jednak dość drogie:/ Wzdłuż ścieżki płynie strumyk, po kilku minutach dochodzimy do jego źródła. Ze źródełka św. Franciszka wydobywają się bąbelki gazu - jest to dwutlenek węgla. Poza tym badacze z Państwowego Instytutu Geologicznego stwierdzili przy nim anomalię magnetyczną - kompas nie pokazywał prawidłowo kierunku północnego! Po dokonaniu odwiertów i  dokładniejszych badań okazało się, że znajduje się tu wygasły wulkan! Według tradycji woda ze źródełka ma właściwości uzdrawiające - leczniczy choroby oczu. W pobliżu źródełka znajduje się drewniana kapliczka św. Franciszka z XIX wieku. Szlak na Łysicę prowadzi przez las. Łysica jest najwyższym szczytem Gór Świętokrzyskich i najniższym Korony Gór Polskich. Na szczycie o wysokości 612m n.p.m. znajduje się  drewniany krzyż z 1930 roku. Od strony północnej i południowej szczyt otaczają gołoborza. Po krótkim odpoczynku na szczycie tą samą ścieżką wróciliśmy do samochodu.

Ruszyliśmy drogą numer 752 w stronę wsi Krajno-Parcele, tam skręciliśmy w lewo w stronę miejscowości Krajno Drugie i dojechaliśmy do drogi nr 753. Następnie jechaliśmy drogą 756 która doprowadziła nas do Nowej Słupi (oddalona od Św. Katarzyny o 26 km).
Zostawiamy samochód w pobliżu centrum i idziemy wzdłuż niebieskiego szlaku. Po drodze mijamy Kamiennego Pielgrzyma, a także Buk Jagiełły.

Momentami podejście jest dość strome. Oczywiście jest też drugie łatwiejsze(wyasfaltowana droga) podejście szlakiem czerwonym od strony Huty Szklanej, jednak my jako prawdziwi świętokrzyscy górale nie skusiliśmy się na tą łatwiejszą opcję:) Łysa Góra, zwana też często Świętym Krzyżem ma 595 metrów n.p.m. Wpierw naszym oczom ukazuje się kościół pod wezwaniem Świętego Krzyża - jest to najstarsze polskie sanktuarium. Klasztor został założony w pierwszej połowie XII wieku przez Bolesława Krzywoustego. W znajdującej się tam kaplicy Oleśnickich przechowywana jest relikwia Świętego Krzyża. Według legend relikwię przekazał królewicz węgierski Emeryk, który podczas polowania na jelenia doznał objawienia. Ukazał mu się anioł i nakazał oddać relikwię do pobliskiego klasztoru.

W zabudowaniach Kościoła znajduje się Muzeum Przyrodniczo-Leśne ŚPN. Można tam zobaczyć ekspozycje ukazujące florę i faunę Świętokrzyskiego Parku Narodowego, a także skamieniałości. Niestety w muzeum znajdują się dość już wiekowe ekspozycje:/ Następnie mijamy wieżę radiowo-telewizyjną(157m) i po paru minutach docieramy do gołoborza. W pobliżu znajdują się pozostałości pogańskiego wału kultowego. Miał on kształt dwóch podków o łącznej długości 1,5km i wysokości do 2m. Był to prawdopodobnie ośrodek kultu pogańskiego w IX-X wieku. Wraz z przyjęciem chrześcijaństwa zarzucono dalszą budowę wału. Według legend właśnie tu na szczycie Łysej Góry odbywały się sabaty czarownic...