sobota, 12 stycznia 2013

Kuźnia wodna w Oliwie

Nasz weekend w Gdańsku rozpoczęliśmy od zwiedzenia Zabytkowej Kuźni Wodnej nad Potokiem Oliwskim. Obiekt ten, podobnie jak odwiedzana przez nas wcześniej kuźnia w Starej Kuźnicy koło Końskich jest oddziałem Muzeum Techniki w Warszawie.

Aby dotrzeć na miejsce wyruszyliśmy z dworca Gdańsk Główny do stacji Gdańsk Oliwa pociągiem SKM (6 stacji), a następnie przeszliśmy na przystanek koło pętli tramwajowej i wsiedliśmy do autobusu 222, którym dojechaliśmy do przystanku Oliwa Spacerowa, stamtąd krótki spacer i byliśmy na miejscu.
Jak zwykle w takich miejscach byliśmy jedynymi zwiedzającymi. Pan wpuścił nas do kuźni i trochę opowiedział. Wokół trwały przygotowania do powitania niemieckiej reprezentacji piłki nożnej, która wybrała pobliski Dwór Oliwski na swoją bazę noclegową podczas Euro 2012. Przewodnik skomentował te przygotowania zdaniem: "(...) niedługo to będę trawę malować na zielono w Dolinie Radości" ;) Nazwą tą określa się fragment doliny Oliwskiego Potoku.

Pierwsza wzmianka o kuźni pochodzi z dokumentu sprzedaży kuźni opatowi Zakonu Cysterów z 1597 roku.   Do XX wieku przerabiano w niej spore ilości żelaza. Budynek kuźni składa się z dwóch części przedzielonych Potokiem Oliwskim. W każdej części znajduje się piec grzewczy i młot. W pierwszej części obejrzeliśmy...

Koło wodne o średnicy 5 m i wadze 25 ton.

Wał koła wodnego

Młot wodny o wadze 250 kg.

Piec

Miech

następnie w drugiej...

Koło wodne

Piec

Nożyce wodne do cięcia stali z XVIII w.

Dawne narzędzia kowalskie

W okolicy musicie uważać, żeby nie rozdeptać żab o czym informuje poniższy znak:

Zwiedzanie kuźni trwa około 20 minut, warto tutaj zajrzeć w drodze do ZOO. Bilet normalny kosztuje 6 zł.