sobota, 7 listopada 2009

Z Chęcin do ...

Rezerwat Góra Rzepka

Oprócz zamku w Chęcinach warto zobaczyć rezerwat geologiczny Góra Rzepka. Jest to nieczynny kamieniołom wapieni górnego dewonu "Korzecko". Rezerwat ten powstał w 1981 roku i ma powierzchnię 9,09 ha. Ochronie prawnej podlegają tu skały ilustrujące zjawiska tektoniczne, krasowe i mineralizacji.
Do rezerwatu można dojść szlakiem żółtym z Chęcin lub samochodem z drogi nr 762 skręcając w boczną drogę w kierunku miejscowości Korzecko. Samochód musimy zostawić na poboczu.
Z drogi widać ruiny Chęcińskiego zamku.

Bolmin - ruiny dworu obronnego

Zostawiając Górę Rzepka ruszamy do Bolmina - miejscowości położonej w odległości ok 10 km od Chęcin przy drodze nr 762 (Chęciny-Małogoszcz). Aby dotrzeć do ruin dworu obronnego należy skręcić w prawo w kierunku zabudowań, po lewej widzimy kąpielisko Bolmin (w ciepłe letnie dni nie da się go nie zauważyć ze względu na mnóstwo zaparkowanych samochodów pasjonatów kąpieli). Jadąc drogą po prawej stronie wypatrujemy budynku szkoły, skręcamy w prawo w jej kierunku. Zza drzew wyłaniają się już ruiny. Samochód musimy zostawić na wąskim poboczu.
Podobno dwór w Bolminie jest przebudowanym po pożarze z XVII wieku zamku. Dwór posiadał plan kwadratu z przybudową frontową w kształcie wieżyczki, piwnice miały kolebkowe sklepienia. W XIX wieku dokonano kolejnej przebudowy. W czasie I wojny światowej budowla została zniszczona i od tego czasu pozostaje w ruinie. Dwór otacza stary park z kasztanami.
Nie do wszystkich zakątków dworu można dotrzeć, jest on zarośnięty (szczególnie należy uważać na pokrzywy), niektórzy zaś widocznie uznali dwór za świetne składowisko po-imprezowych odpadów.

Rezerwat Milechowy
- Jaskinia Piekło

Wracamy na drogę asfaltową, skręcamy w prawo i udajemy się w kierunku przysiółka Milechowy. Zostawiamy samochód i udajemy się na spacer do lasu. Szliśmy dość długo (prosto a później w prawo, choć do końca nie wiedzieliśmy gdzie jesteśmy;)) aż dotarliśmy do fragmentu nowego czarnego szlaku, skręciliśmy w stronę Jaskini Piekło. Jaskinia mieści się w górnej części zbocza. Według legendy podobno z Piekła można dotrzeć do Chęcin, choć biorąc pod uwagę podawane informacje o długości jaskini (ok 17,5 - 18 metrów) nie jest to zbyt możliwe. To od nazwy tej jaskini wywodzi się nazwa sławnej Jaskini Raj.
Z pod jaskini ruszamy w górę czarnym szlakiem. Miejscami trudno się przedrzeć, kierujemy się w stronę zabudowań. Rozciągają się stąd piękne widoki. Po dłuższym marszu kończymy naszą wycieczkę w okolice Chęcin.