sobota, 5 lutego 2011

Słowacja: Pusty Zamek

Kolejny dzień wakacji rozpoczęliśmy od jednego z najstarszych miast Słowacji - Zwolenia. Z Bańskiej Bystrzycy do Zwolenia mamy tylko 23 km i w dodatku w większości autostradą R1, z autostrady zjeżdżamy do miasta (w drogę 66). Po prawej stronie powinniśmy mieć wzgórze z wyciętymi na szczycie drzewami. Jedziemy w kierunku stadionu zimowego i dalej mało używaną uliczką. Samochód można zostawić przy zabudowaniach nieopodal wzgórza. Do zamku prowadzi niebieski szlak i ścieżka dydaktyczna z tablicami.

Pusty Zamek

Brama zamkowa

Szlak prowadzi przez las, jest dość kręty i ma około 3,9 km. Na wzniesienie wchodziliśmy około 50 minut. Jako, że była to dość wczesna pora (około godziny 10tej rano) na szlaku praktycznie nikogo nie spotkaliśmy. Dopiero pod koniec wędrówki na szczyt zauważyliśmy archeologów czy też robotników pracujących przy jakiś ruinach...

Wyżej wymienione ruiny sfotografowane z Pustego Zamku

W końcu doszliśmy na szczyt i zrozumieliśmy skąd się wzięła nazwa zamku;) Wpierw przeszliśmy wzdłuż murów zamkowych w stronę odbudowanej bramy...

W tej części zamku obejrzeliśmy także podmurówki jakiś budynków, a także tablice upamiętniające: archeologa prowadzącego tu badania i pilota samolotu, który się tutaj kiedyś rozbił. Następnie poszliśmy w kierunku Zwolenia, by obejrzeć panoramę miasta...

Mury zamkowe
(po ich lewej stronie, tam gdzie jest tablica
znajdował się kiedyś zamek)

Panorama Zwolenia

W pobliżu tarasu widokowego znajduje się częściowo zalany prostokątny szyb, prawdopodobnie była to zamkowa cysterna na wodę.

Średniowieczna umywalka?

Pusty Zamek (słow. Pustý Hrad) został zbudowany na wzgórzu o wysokości około 570 m n.p.m u zbiegu rzek Hron i Slatina prawdopodobnie w XII wieku. Co ciekawe teren na którym znajduje się zamek był już zamieszkany epoce miedzi. Później w epoce brązu, ludność kultury łużyckiej, zbudowała tutaj kamienne umocnienia, które w dużej mierze pokrywają się z murami później wybudowanego zamku. Najstarszą częścią, jest widoczny obecnie tzw. Górny Zamek, który miał za zadanie strzec tzw. Wielkiej Drogi Zwoleńskiej. Pierwotnie składał się on z kamiennej wieży otoczonej suchą fosą. W XIII wieku dobudowano podgrodzie otoczone murem. Warownia była wojskowym i administracyjnym ośrodkiem żupy zwoleńskiej. Pod koniec XIII wieku powstał tzw. Dolny Zamek, który miał za zadanie bronić dostępu do Zamku Górnego. Oby dwa zamki były połączone murem, chroniącym drogę znajdującą się między nimi. Przy murze natomiast powstały zabudowania, które zostały nazwane Zamkiem Środkowym. Cała warownia zajmowała powierzchnię około 7,6 hektarów i była jedną z największych w Europie. Pod koniec XIV wieku straciła na znaczeniu, gdyż wybudowano zamek w Zwoleniu. Warownia została zniszczona w 1451 roku podczas walk jakie toczył jej właściciel Jan Jiskry z Janem Hunyadym. Od tego czasu zamek zaczął popadać w ruinę i zaczęto nazywać go Pustym Zamkiem. Ostatnim ożywieniem na tym terenie była budowa strażnicy na przełomie XVI i XVII wieku w obawie przed najazdem tureckim. Od końca XIX wieku (z przerwami) prowadzone są tu wykopaliska archeologiczne. Znaleziska można obejrzeć w muzeum znajdującym się na zamku w Zwoleniu.

Rycina zamku z 1599 roku

Podsumowując zamku praktycznie nie ma, z zabudowań, oprócz murów zobaczyć można tylko bramę. Za to wstęp jest bezpłatny, a widoki bardzo  malownicze. Więc jeżeli podczas pobytu w okolicach Zwolenia będziecie dysponować wolnym czasem (około 3 godzin) to możecie się wybrać na ciekawy spacer na Zamek:) Po obejrzeniu Pustego Zamku proponujemy również dojazd do centrum Zwolenia i zobaczenie "nowego" Zamku Zwoleńskiego i miasta.