niedziela, 21 lutego 2010

Skałki Piekło pod Niekłaniem

Z Kielc wyjeżdżamy ulicą Łódzką na drogę nr 74, nastepnie w Ćmińsku skręcamy w prawo w drogę nr 750. W Samsonowie zjeżdżamy z drogi w lewo kierując się na Odrowąż, przecinamy drogę nr 42 która doprowadzi nas do Niekłania Małego a później Niekłania Wielkiego. W kierunku północno-wschodnim od tej miejscowości prowadzi droga którą dojedziemy do parkingu z tablicą informującą nas o pobliskim rezerwacie. Tu zostawiliśmy samochód i wyruszyliśmy na pieszą wędrówkę wzdłuż niebieskiego szlaku. Początkowo szliśmy przez las, minęliśmy wykarczowane tereny. Ten czerwcowy dzień był dość pogodny, więc promienie słońca dały nam się we znaki. Tak więc wybierając się tam w upalne dni nie zapomnijcie zaopatrzyć się w wodę:) Wzdłuż ścieżki co jakiś czas pojawiają się tablice informacyjne - tak więc należy się ich trzymać. Po kilkunastu minutach spaceru okazało się że mamy jeszcze jednego towarzysza podróży. Był nim piesek-włóczęga, który towarzyszył nam przez dużą część trasy:)

W jednym miejscu szlak pod kątem prostym skręca w lewo, należy uważać żeby nie przegapić tego zakrętu! Po pewnym czasie (chyba cały spacer zajął nam około 50 minut) dotarliśmy na miejsce.
Rezerwat przyrody Skałki Piekło pod Niekłaniem został założony w 1959 roku i ma powierzchnię 6,3 hektara. Pod ochroną są tu osobliwe formy piaskowców powstałe poprzez wietrzenie, a także żyjąca w szczelinach skał paproć "zanokcica północna"- jest to relikt ze schyłku epoki lodowcowej:) Genezę nazwy rezerwatu wyjaśniają legendy, podobno "pokutowały tu diabły za złe wykonywanie swoich obowiązków".

Na terenie rezerwatu można spotkać wiele gatunków płazów i gadów.

Będąc w tym rejonie warto także odwiedzić Gagaty Sołtykowskie:)