piątek, 18 marca 2011

Węgry: Esztergom

Nadszedł dzień pożegnania z tą częścią Słowacji, a nawet z samą Słowacją (ale tylko na 2 dni). Przed nami ponad 140 km drogi do granicy węgierskiej. Możemy jednak przyznać, że Słowacy (za ścianą naszego mieszkanka) poprzedniej nocy zgotowali nam dość głośne pożegnanie, może nie byli zbyt uzdolnieni muzycznie ale wytrwałości w tym głośnym śpiewaniu przy akompaniamencie tv, to nie można im odmówić. Gdy zapukali do nas z pytaniem, o której rano wyjeżdżamy (zastawialiśmy ich samochód), po zauważeniu, że jesteśmy z Polski odśpiewali nam fragment Mazurka Dąbrowskiego;)
Na Węgry jechaliśmy drogą  E77, mijając między innymi Zwoleń, a następnie jakimiś mniejszymi drogami pośród malowniczych pól słoneczników.

Štúrovo

Przejeżdżając przez przygraniczną miejscowowość Štúrovo (dawniej Parkan), zauważyliśmy pomnik Jana III Sobieskiego (niestety z braku czasu nie zatrzymywaliśmy się, aby zrobić mu zdjęcie). Został on postawiony dla upamiętnienia drugiej bitwy pod Parkanami stoczonej 9 października 1683 roku. Wtedy to wojska polsko-austriackie pod dowództwem Jana III Sobieskiego pokonały armię Turecką, w efekcie doprowadzając do wyzwolenia Węgier i innych terenów zajmowanych przez imperium osmańskie. Pomnik znajduje się przy ulicy Sobieskeho:)

Most Marii Walerii

Samochód zatrzymaliśmy po stronie słowackiej na darmowym parkingu przy dawnym przejściu granicznym na moście Marii Walerii (węg. Mária Valéria híd, słow. Most Márie Valérie). Maria Waleria była habsburską arcyksiężniczką. Pierwszy most w tym miejscu powstał w 1895 roku, jednak został on zburzony w 1919 roku. Odbudowano go w 1927 roku, ale ponownie został on zniszczony podczas II wojny światowej. Obecny most został wybudowany w 2001 roku. Jako ciekawostkę możemy dodać, że już w 1585 roku mniej więcej w tym miejscu istniał most pontonowy wybudowany przez Turków.

Następnie przeszliśmy przez most na stronę węgierską i udaliśmy się w stronę bazyliki.

Widok z mostu na bazylikę

Bazylika w Esztergom

Bazylika w Esztergom (Esztergomi bazilika) pod wezwaniem Najświętszej Wniebowziętej Maryi Panny i św. Wojciecha (Nagyboldogasszony és Szent Adalbert prímási főszékesegyház) powstała w 1869 roku na miejscu dawnego zamku królewskiego. Co ciekawe tutaj także w XI wieku znajdował się kościół Świętego Wojciecha, w którym w 1000 roku miała miejsce koronacja na pierwszego króla Węgier Stefana I. Jest to największa świątynia na Węgrzech i czwarta co do wielkości w Europie. Podobno czas pogłosu w bazylice jest dłuższy niż 9 sekund!
Warto dodać, że w pobliżu kościoła znajduje się wejście do tunelu nazywanego "Ciemną Bramą" (Sötétkapu). Jego nazwa wywodzi się stąd, że nie był on początkowo oświetlony. Budowę tunelu o długości 90 metrów zaczęto w 1824 roku, łączy on zabudowania kościelne z seminarium. O istnieniu tunelu dowiedzieliśmy się dopiero podczas pisania tego posta, tak więc niestety nie mamy żadnych jego zdjęć:(

Na początku obchodząc bazylikę dookoła, obejrzeliśmy panoramę Dunaju...

Pomnik przedstawiający koronację Stefana I

...następnie weszliśmy do środka.

Na ołtarzu znajduje się największy (13,5 na 6,6 metra)
obraz na świecie namalowany na jednym kawałku płótna

Organy z 1856 roku, składają się z najdłuższych
(ponad 10 metrowych) piszczałek na Węgrzech

Sklepienie kopuły znajduje się na wysokości 71,5 metra

Później odwiedziliśmy skarbiec (cena biletu 800 HUF), w którym znajdują się zabytkowe przedmioty liturgiczne. Obejrzeliśmy także krypty (cena biletu 200 HUF). Za opłatą (800 HUF) można było wejść także na kopułę, jednak z powodu złych warunków atmosferycznych zrezygnowaliśmy z niej.

Zamek w Esztergom

Zamek w Esztergom (Esztergomi vár) został wybudowany w XI wieku. Był on majątkiem królewskim. Warownia ta była wielokrotnie atakowana przez wojska tureckie w XIII i w XVI wieku. Ruiny zniszczonego wojnami zamku rozebrano XVIII wieku. Aktualnie możemy zwiedzić fragment odtworzonego dawnego zamku.

Wieża zamkowa

Zabudowania zamkowe (wejście do muzeum)

Widok na Dunaj z wieży zamkowej

Zamkowa ekspozycja muzealna składa się z trzech części: historia zamku (obejrzeliśmy przedmioty znalezione tutaj podczas wykopalisk archeologicznych, a także pozostałości dawnych zabudowań widoczne poprzez podłogę z pleksi), lapidarium, historia wojny z imperium osmańskim (obejrzeliśmy tutaj broń z tamtego okresu, a także łupy wojenne). Bilet kosztuje 1680 HUF.

Jan Vitéz (1408-1472) - arcybiskup ostrzyhomski

Niestety powoli zbliżały się ciemne chmury, ochłodziło się i zaczęło mocno wiać. Jak się później okazało, taka a nawet gorsza pogoda towarzyszyła nam do końca podróży...