środa, 26 stycznia 2011

Słowacja: Zamek Streczno

Z Liptovskiej Mary udajemy się 70 km na zachód aby zwiedzić zamek Streczno. Udajemy się więc drogą numer 18 przez Rużomberk (słow. Ružomberok) w okolice Żyliny, do miejscowości Streczno nad rzeką Wag. Na skarpie nad nią góruje wspaniały zamek.

Zamek Streczno

Pod zamkiem jest kilka parkingów, w większości płatnych, ale niedaleko znajduje się punkt informacji turystycznej (w pobliżu kładki pieszej na rzece Wag) z miejscami parkingowymi wzdłuż drogi, właśnie tam zaparkowaliśmy samochód. Z parkingu na zamek szliśmy około 40 minut, musieliśmy pokonać wiele schodów (na szczęście w cieniu drzew), aby wspiąć się na wzgórze. Później przeszliśmy drogą prowadzącą obok lokali gastronomicznych (warto skorzystać tam z darmowej łazienki;)) Stąd jeszcze około 15 minut drogi i znaleźliśmy się na zamku...

Brama wjazdowa do zamku

Oprócz biletów dostaliśmy na czas zwiedzania materiały z informacjami o zamku w wersji polskiej. Był to praktycznie ten sam tekst, k opowiadają po słowacku zamkowi przewodnicy. To bardzo ułatwiało zwiedzanie, ale trzeba było szybko czytać i jednocześnie patrzeć na to co przewodnik pokazuje. Na zamku obejrzeliśmy ekspozycję archeologiczną, wśród eksponatów znajdują się między innymi: makieta zamku, fragmenty portali, kafle i szczątki płyt nagrobnych.

Makieta zamku

Fragmenty zamkowej kuchni

W zamkowej kaplicy wysłuchaliśmy krótkiego koncertu, a także obejrzeliśmy znajdującą się w krypcie kopię mumii Zofii Bośniakowej, żony Franciszka Wesselényiego. Weszliśmy także na zamkową wieżę, z której zobaczyliśmy wspaniałą panoramę okolicy:)

Widok z wieży zamkowej

Na koniec zwiedzania obejrzeliśmy krótkie przedstawienie teatralne. Ogólnie fabuła dotyczyła poszukiwania kandydata na męża, przez dwie czarownice. Pomysł  i wykonanie niesamowite i to wszystko w języku słowackim... co dodatkowo dodawało komizmu:) Ubawiliśmy się niesamowicie, zwłaszcza, że jednym z kandydatów był wyciągnięty z widowni Węgier który nie rozumiał ani jednego słowa:D

Wieża z buzią:)

Zamkowe mury

Zamek Streczno (hrad Strečno) jest położony na kalcytowej skale o wysokości 103 metrów. Co ciekawe w epoce żelaza, znajdowała się tutaj osada kultury puchowskiej. Budowlę wzniósł prawdopodobnie Mateusz Czak (Matúš Čák Trenčiansky) wiadomo, że istniała ona już w I połowie XIV wieku. Służyła ona poborcom myta na brodzie rzeki Wag.
Przez wieki zamek miał wielu właścicieli i był wielokrotnie rozbudowywany. Dodano między innymi zabudowania pałacowe, kaplicę, fortyfikacje, pierwsze i drugie podgrodzie. Ostatniej przebudowy zamku dokonał Wesselényi w XVII wieku. Zamek został zniszczony przez cesarza po klęsce powstania Thökölyego. Od tego czasu zamek zaczął popadać w ruinę. Pierwsze prace rekonstrukcyjne rozpoczęto w latach 70. XX wieku, a zakończono dopiero w 1995 roku.

Armata zamkowa

Podsumowując zamek jest wspaniale odtworzony i pięknie położony. Bardzo dobrym pomysłem na ożywienie zwiedzania był koncert i przedstawienie. Dużym plusem jest też polski opis zamku. Według nas Streczno jest obowiązkowym punktem zwiedzania dla wszystkich podróżujących po północnej części Słowacji! Gorąco polecamy!