sobota, 22 stycznia 2011

Słowacja: Zamek Lietava

Słowacki poranek przywitał nas słoneczną pogodą, ale również lekkim górskim chłodem. Wyruszyliśmy przed 8.00 bo dzień zapowiadał się pracowicie, przed nami było kilka zamków do zwiedzenia, a każdy w pewnej odległości od pozostałych.
Zaczęliśmy od Zamku Lietavskiego, z okolic Bańskiej Bytrzycy pojechaliśmy do miasta Żylina (słow. Žilina). A następnie drogą numer 64 do miejscowości Lietavská Lúčka, praktycznie na końcu tej miejscowości skręciliśmy prawo w kierunku Lietavy, po minięciu pensjonatu (Penzión Pod Hradom) skręciliśmy w pierwszą ulicę w lewo i dojechaliśmy do końca asfaltu. Zaparkowaliśmy tam samochód. Dojazd nie był trudny ze względu na sporą liczbę tablic prowadzących do ruin.

Zamek Lietava

Na pobliskiej górze zauważyliśmy białe ruiny zamku, ruszyliśmy polną drogą (wzdłuż kilku ogródków działkowych i łąk) w ich kierunku. Dzień był  słoneczny, więc chcieliśmy dojść jak najszybciej do  lasu aby znaleźć tam na schronienie przed palącym słońcem. Po kilku minutach byliśmy już na wzniesieniu, stamtąd szlak prowadził nas leśną ścieżką na górę. Wchodziliśmy przez około godzinę, dość rzadko spotykaliśmy osoby na szlaku. Po dojściu w pobliże szczytu góry okazało się, że przez las prowadzi kilka szlaków, z różnych miejsc. W końcu naszym oczom ukazał się zamek. Ku naszemu zdziwieniu, na zamku mimo dość wczesnej godziny było sporo ludzi... okazało się że właśnie trwają przygotowania do "dni zamku", ustawiano: kramy, kuchnię polową, makietę...

Makieta zamku

Rycina przedstawiająca zamek w 1615 roku

Zamek ten (słow. Hrad Lietava) został zbudowany na wysokości 635 metrów n.p.m. na początku XIV wieku. Pierwszym sławnym właścicielem zamku był Matúš Čák Trenčiansky. Następnie przez wieki zamek był w rękach różnych rodów szlacheckich, między innymi rodu Thurzo. W XVII wieku zamek został opuszczony i zaczął popadać w ruinę. Warownia ta nigdy nie została zdobyta. Należy on do jednych z największych słowackich zamków.

Brama prowadząca do zamku

Baszta przy wejściu na dziedziniec zamkowy

Ruiny zamkowe

Widok z zamku na okolicę

Aktualnie na zamku są prowadzone prace konserwatorskie. Wstęp na teren zamku jest darmowy, jednak w związku z prowadzonymi pracami nie wszędzie można wejść. Ruiny są bardzo interesujące i rozciąga się z nich bardzo malowniczy widok na okolicę. Warto odwiedzić:)